Blog van VA Hinke: Stille kracht, laat je horen!

We noemen onszelf de stille kracht binnen een organisatie. In een handomdraai weten we van alles te regelen en te organiseren. Vaak zonder dat iemand er erg in heeft. Dit is een fantastische eigenschap. Alleen wordt het tijd dat we meer geluid maken! Als we binnen ons vak op zoek gaan naar een nieuwe baan, solliciteren we vaak met tientallen, zo niet honderden op een vacature. Het is van groot belang om je te onderscheiden van de andere sollicitanten. Je moet je goed kunnen presenteren. Zodat een werkgever niet om je heen kan. Maar heb je er ooit over nagedacht dat jij je bij je huidige werkgever ook zo kunt presenteren, zodat ze niet om je heen kunnen? Zodat je de tofste projecten binnen de organisatie naar je toetrekt?

Open deuren met jouw merk

Zoals we allemaal weten, ontwikkelt ons vak zich momenteel weer in sneltreinvaart. Om mee te groeien, moet je weten wat je in je mars hebt, zodat jij je daarin kunt specialiseren. Maar daarmee ben je er nog niet. Je moet dit ook laten zien en horen aan de buitenwereld! Het is tijd voor Personal Branding.

Als virtueel assistent moet ik natuurlijk hard aan mijn 'brand', mijn merk, werken. Ik moet zichtbaar zijn, zodat klanten mij (online) kunnen vinden. En niets is zo fijn voor een klant om gelijk te zien waar ik goed in ben, waar ik voor sta en hoe ik ze kan helpen. In mijn geval is dit Online Marketing. Als ik dit duidelijk uitstraal, krijgen ze gelijk het gevoel dat ze bij mij aan het juiste adres zijn. Of juist niet, als ze andere taken uit willen besteden dan onlinemarketingwerkzaamheden.

Dat merk is voor jou als werknemer dus net zo belangrijk! Wanneer jij kiest waar jij blij van wordt, waar je goed in bent en dit uitstraalt, word je zichtbaar voor werkgevers en collega's. Je merkt dat de tofste dingen op je pad komen en dat er deuren open gaan die eerder gesloten bleven.

In zes stappen jouw personal brand ontwikkelen

Denise Pellinkhof, van Joy In Business, is een bevriende (online) ondernemer. Zij is helemaal gespecialiseerd in Personal Branding en heeft de volgende zes basisstappen ontwikkeld die je een eind op weg helpen om een eigen brand te creëren.
 
Stap 1: Onderzoek eerst je eigen brand op internet. Google jezelf. En probeer door de ogen van een ander te kijken. Wat zie je? Hoe goed ben jij zichtbaar? Wat straal jij online uit? Denk goed na over waarmee jij geassocieerd wilt worden.
 
Stap 2: Beschrijf je expertise voor jezelf. Waar word jij ontzettend blij van? Van welke taken, welke rol, welke specialisatie en welke projecten? Wat voor werk doe jij het allerliefst? En waar weet jij veel van? Zet dit stapsgewijs op papier. Vervolgens verwerk je dit in een mooie tekst van vijf tot tien zinnen: jouw persoonlijke pitch. Het hoeft niet meteen perfect te zijn. Het is belangrijk dat je een keuze maakt en gewoon start. Bijschaven kan altijd nog.
 
Stap 3: En dan wordt het tijd om jezelf zichtbaar te maken: de pitch die je op papier hebt gezet, plaats je nu in alle bio's (profielen) op je social media. Zorg voor consistentie. Misschien kwam je bij stap 1 tot de conclusie dat je uitstraling online helemaal niet zo samenhangend was. Daar kun je nu verandering in brengen.
 
Stap 4: De volgende stap is om je expertise te laten zien in alles wat je doet. Online betekent dit dat je bijvoorbeeld berichten, blogs of artikelen van anderen over jouw expertise deelt. Zo creëer je online zichtbaarheid op het gebied van jouw expertise. Het is wel belangrijk om altijd een persoonlijke tekst toe te voegen aan de dingen die je deelt: Waarom spreekt dit je aan? Wat leer jij hiervan? Werk jij ook op deze manier? Door zoveel over jouw expertise te lezen, ga je als vanzelf je eigen visie creëren. Voeg die ook toe: Wat is jouw mening? Waar sta jij voor?
 
Stap 5: Zodra je deze visie hebt gecreëerd, wordt het tijd om echt voor je brand te gaan staan. Hoor je jouw expertise ergens in de organisatie voorbij komen? Bijvoorbeeld in een vergadering, of bij de koffiemachine? Sta op en laat je horen. Vertel jouw visie. Maar ook wanneer jij van mening bent dat jouw organisatie juist iets moet doen met jouw vakkennis; dan kun je ook zelf om tafel met mensen. Deel je deskundigheid en vertel waarom je van mening bent dat de organisatie hier iets mee moet doen. Als jij dit sterk weet te presenteren, kunnen er mooie deuren voor je open gaan.
 
Stap 6: De laatste stap is het opbouwen van een mooi netwerk. En bij ons als secretaresses is dat netwerk groot! Bedenk eens met hoeveel mensen jij vaak contact hebt. Secretaresses, managers en directeuren van andere organisaties, vaak met veel van je collega's en zelfs met leveranciers en klanten. Zorg dat je hier oprecht in investeert en toon jouw expertise en visie ook aan deze mensen. Dan durf ik met zekerheid te zeggen dat de rest vanzelf komt.

Ready to make some noise?

Kortom, om mee te groeien in ons vak mag je het 'stille kracht-jasje' uit gaan trekken. Sta op en laat je horen! Misschien vind je dit nog lastig omdat je dit niet gewend bent. Het is ook spannend. Maar zet die eerste stap en kom in beweging. De rest volgt vanzelf.
 
Naast bovenstaande stappen die je kunt zetten, heeft Schoevers ook een paar mooie trainingen voor je om hiermee aan de slag te gaan.

Wat dacht je van een training Persoonlijke Kracht en Uitstraling, waarin jij jezelf krachtiger en zelfverzekerder leert presenteren? Of een training Persoonlijk Leiderschap, waarin je leert hoe je verwachtingen ten aanzien van jou als persoon en je functioneren in een organisatie kunt managen en hoe je je eigen kracht en expertise in kunt zetten om samen met anderen de organisatiedoelen te bereiken. Ook de training Sensitief Communiceren kan je helpen in de ontwikkeling van je personal brand; je ontdekt meer over jouw manier van communiceren en leert meer verbinding maken met anderen in jouw communicatie.
 
Kortom, een mooi scala aan trainingen om je persoonlijk te ontwikkelen en hiermee je Personal Brand te ontwikkelen, zodat jij de zichtbare kracht in jouw organisatie kunt zijn!

Door gebruik te maken van onze site gaat u akkoord met de functionele cookies, deze zorgen voor een goedwerkende site, en met de analytische cookies, hiermee kunnen we op basis van geanonimiseerde data onze diensten verbeteren. Daarnaast gebruiken we cookies voor advertentiedoeleinden. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.
Door gebruik te maken van onze site gaat u akkoord met de functionele cookies, deze zorgen voor een goedwerkende site, en met de analytische cookies, hiermee kunnen we op basis van geanonimiseerde data onze diensten verbeteren. Daarnaast gebruiken we cookies voor advertentiedoeleinden. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.
Door gebruik te maken van onze site gaat u akkoord met de functionele cookies, deze zorgen voor een goedwerkende site, en met de analytische cookies, hiermee kunnen we op basis van geanonimiseerde data onze diensten verbeteren. Daarnaast gebruiken we cookies voor advertentiedoeleinden. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.